Dag 8 | Zondag 17 september 2017 | Boechara - Shachrisabz - Samarkand

Link naar volledig fotoalbum "De Zijderoute"
Oezbekistan Smarkand © Antoon Tychon

We reizen met de bus verder naar de volgende plaats Samarkand. Opnieuw een lange busrit van bijna 400 kilometer. Het eerste stuk rijden we door de dorre woestijn later overgaand in velden met katoen. Passeren dorpjes en ik laat het landschap lang mij heen glijden. In Shachrisabz maken we een stop om de imposante restanten van het Ark Serai “Timur’s White Palace” te bezichtigen. Van het paleis staan alleen nog 2 stukken van de toegangspoort. In het zelfde gebied is alles volledig nieuw gebouwd en beiden bezienswaardigheden worden verbonden met een nieuw aangelegd park. Het is zondag en vandaag zijn er verschillende bruidsparen die in het park en voor het standbeeld van Timur, die er slaven het paleis liet bouwen, om fotoreportages te maken. De 65 meter hoge toren van de poort die er nog staan zien er van de zijde die ik aankom uit als een bakstenen ruïne. Echter door de poort zie ik de prachtige mozaïeken die nog grotendeels intact zijn. Als je er voor staat besef je pas hoe indrukwekkend dit is en gebouwd in de 14e eeuw. Maak vanuit verschillende hoeken foto’s en fotografeer wat bij de families met bruidsparen. Loop terug om de moskee en de madrassa te bezoeken. Na 2,5 uur verblijven rijden we verder naar Samarkand. Maken een stop bij een bedrijfje waar ze karpetten maken met de hand. Het bedrijfje zit in een klein dorp in de heuvels in lemen huisjes. De karpetten vind ik persoonlijk minder interessant. Het dorpje zelf is voor mij interessanter. Het laatste stuk met de bus naar Samarkand, een hoogtepunt van deze reis. Het hotel zit vlak aan het Registan plein waar de wereld bekende madrassa’s staan. Internet op de kamer, gelijk wat foto’s uploaden. In de avond voor het eten eerst naar het Registan plein. De zon is inmiddels onder en de madrassa’s verlicht. Wow wat een pracht en groots. De eerste foto’s maken, morgen de hele dag om hier te vertoeven.

Dag 9 | Maandag 18 september 2017 | Samarkand

Vandaag de hele dag voor Samarkand, en start de dag met een wandeling met gids. Bezoeken eerst een mausoleum een kleine kilometer van het Registan plein. Het mooie bij de mausoleum is de doorkijk door de eerste toegang op het mausoleum. De bouwwerken, de turquoise en blauwe kleuren blijven verbazen en ik vind ze prachtig.  Na deze bezichtiging lopen we naar het Registan plein waar de 3 grote madrassa’s staan die we alle 3 bezoeken. De gids spreekt slecht Engels en ik ga mijn eigen weg. Regelmatig zie ik een Oezbeekse vrouw met haar mobieltje filmen. Niet alleen de gebouwen maar ook ik en andere reisgenoten worden gefilmd. De eerste madrassa op het plein dateert van 1417-1420 en is 33 meter hoog. De kenmerkend symmetrie die in al deze gebouwen terug te vinden is zijn mooie details. In een latere tijd tijdens een aardbeving is er veel verwoest. In de laatste jaren met behulp van Unesco volledig gerestaureerd en in originele staat terug gebracht. Naast de bouwwerken zijn de mensen die er komen zeer toegankelijk en vriendelijk. De taal is een barrière maar een gebaar en lacht verstaat iedereen. Foto’s maken van kleurrijke vrouwen is geen probleem. Van mij worden eveneens foto’s gemaakt. Na de 3 madrassa’s wandel ik naar een moskee. Een madrassa is enigszins vergelijkbaar met een universiteit waar studenten gehuisvest werden om een bepaalde studie te volgen. Inmiddels heel wat soortgelijke gebouwen gezien, morgen naar de hoofdstad en dan laat ik de cultuur achter mij en ga ik hoogtepunten in natuur zien. Na het bezoek van de moskee eerst een lekkere pot groene thee met een zoet noten broodje van bladerdeeg. Genieten! Wandel na de thee over de markt naast de moskee. Er zijn weinig kramen bezet met handel. Veel nogen en abrikozen, verderop verkopers met eigen gebakken brood vaak gepresenteerd in kinderwagens. Koop wat pinda’s op de markt en wandel richting de grote begraafplaats iets verderop op een heuvel. Halverwege de begraafplaats lopen we er overheen om hoog naar een aantal grote blauwe mausoleums dicht bij elkaar te gaan zien. Wederom prachtige kleuren en hoge bouwwerken. Van een jong meisje mag ik portret foto’s maken. Een trotse moeder wil ze graag ontvangen. Fotokaartje gegeven en gevraagd om te mailen. Koop voor het meisje nog een ketting met hanger die ze graag wil hebben en haar dag kan niet meer stuk. Wandel terug naar het Registan plein en neem plaats op een bankje om te zien wat er allemaal gebeurt. Het is opvallend rustig, een podium wordt afgebroken en bruidsparen maken foto’s met de madrassa’s op de achtergrond. Terug naar het hotel en mijn blog bijwerken. Het is met ruim 30 graden een warme dag. In de avond wat eten in de stad en kijken of en net als gisterenavond een lichtshow is op het Registan plein, maar helaas vanavond geen lichtshow. Ik hoor muziek en loop naar de muziek toe, het is een grootse bruiloft die aan de gang is. Een man gebaart dat we naar binnen kunnen lopen. Wat een feest, ik schat dat er ruim 1.000 mensen waren en de tafels staan vol met eten en drank en op iedere tafel flessen wodka. Er wordt gedanst is live muziek van een grote band, er worden foto's gemaakt en iedereen ziet er op zijn mooist uit. Een man gebaart aan te sluiten aan tafel, wat een gastvrijheid maar ik vind dit niet gepast en bedank. Bijzonder om even mee te mogen maken.

Quote: Reizen is een virus dat ik nooit kwijt wil raken.